Otázka v diskusi:
elektronick podoba účetnictví

Pajerová Daniela, 31.10.2011

Dobrý den. Prosím, zda existuje směrnice, která určuje jak dlouho uchovávat elektronickou podobu účetnictví, po ukončení externí činnosti jako účetní a po předání všech dokumentů a dokladů předáním předávacím protokolem. Děkuji za odpověď Daniela Pajerová externí účetní

2 odpovědi:

  • Redakční rada Metodických aktualit, 1.12.2011

    Za vedení účetnictví - přestože je zpracováváno dodavatelským způsobem - odpovídá účetní jednotka (§ 5 zákona o účetnictví). Účetní jednotky rovněž odpovídají za úschovu účetních záznamů podle § 31 a § 32 zákona o účetnictví. Vztah mezi účetní jednotkou a dodavatelem (zpracovatelem) účetnictví je obchodním vztahem, který by měl být upraven smlouvou. Tato smlouva by měla obsahovat úpravu vzájemných práv a povinností. Ze smlouvy by mimo jiné měly vyplývat povinnosti při ukončení smluvního vztahu a tedy i předání účetních záznamů (účetnictví).
  • Petra H. Shaaban, 25.11.2011

    Dobrý den, dle mého názoru je podstatné aby firma, pro kterou je účtováno, měla k dispozici i elektronickou podobu účetnictví a to hlavně pro případ kontroly ze strany FÚ, ČSSZ nebo zdravotních pojišťoven, tak i pro svou potřebu nebo případně pro novou externí firmu.
    Z toho důvodu doporučuji předávat s ukončením spolupráce i elektronickou podobu účetnictví = elektronickou zálohu dat na CD, ze které je možné elektronickou podobu účetnictví obnovit.
    Pro vás bych doporučila uchovat si zálohu dat této firmy po dobu, kdy je Vámi účtované období kontrolovatelné ze strany FÚ. Dle mých zkušeností, se na Vás tato firma i po skončení spolupráce může znovu obrátit, právě kvůli probíhající daňové kontrole.

Chcete-li odpovídat v diskusi, musíte se nejprve přihlásit.