-
Právě nám přišel e-mail z Finančního úřadu pro hl.m. Prahu (Praha 8) s výzvou na vrácení KB z důvodu souběžného pobírání KB a Antivirusu.
Společník malého sro (dva společníci) oba si zažádali (a obdrželi) o KB i o antivirus jako zaměstnanci, za období 5.10 2020 -24.12. 2020. V tomto období bylo možné pobírat souběžně (jak je zřejmé z diskuze a i jsme to tehdy řešili s daňovým poradcem).
Jak Vám reagoval finančák na odpověď, že nárok na souběh byl?
Díky moc
-
Dobrý den,
to je nyní hodně zamotané, aktuálně je podle rozhodnutí nové vlády možné u podnikatelů kombinovat současně více podnikatelských podpor, nicméně aktuálně běží pouze Antivirus A ( ukončuje se B ) a KB verze 2022 na 1. bonusové období, ostatní datace Covid - nepokryté náklady má být dále přepracována.
To co uvádíte jsou dřívější podpory, kde nebyl možný souběh více podpor,
pokud jde o Antivirus, pravidla jsou zde :
https://www.mpsv.cz/documents/20142/1443715/Manual_Program_Antivirus_v6.pdf
Je dále uvedeno : Členové statutárního orgánu zaměstnavatele / Jednatelé
V rámci Programu Antivirus nelze příspěvek poskytnout na zaměstnance, který je zároveň jednatelem společnosti či členem statutárního orgánu zaměstnavatele, jestliže pracovní smlouva byla podepsána stejnou fyzickou osobou jak na straně zaměstnavatele, tak zaměstnance. Ministerstvo práce a sociálních věcí pro účely poskytování příspěvků aktivní politiky zaměstnanosti, tj. také příspěvku z programu Antivirus, nepřihlíží k pracovní smlouvě, která by byla podepsána stejnou
osobou na jedné straně jakožto zaměstnavatelem a na druhé straně jakožto zaměstnancem, a to z důvodu rozdílnosti zájmů obou stran. Pro účely zaměstnanosti se taková osoba nepovažuje za zaměstnance v pracovním poměru.
Kompenzační bonus 2021 :
https://www.financnisprava.cz/cs/dane/dane/kompenzacni-bonus/kompenzacni-bonus-2022/zakladni-informace/cast-b-podminky-vzniku-naroku-na
Vyloučení z nároku na kompenzační bonus :
Subjektu kompenzačního bonusu nevzniká nárok na kompenzační bonus za kalendářní den, za který společnost s ručením omezeným, které je společníkem, obdržela z důvodu zaměstnání tohoto společníka podporu poskytovanou v rámci programu Antivirus nebo programu tento program nahrazujícího.
Z uvedeného plyne, že nárok na kompenzace nevznikl.
-
ve 2 členném s.r.o. čku se to dalo ( promiňte ) "ojebat", a to tak, že si 2 jednatelé s.r.o. v současné pozici zaměstnanců majících pr. smlouvu, každý podepsal tuto PS tzv. křížem. Tedy statutár Petr podepsal PS pro statutára Pavla a opačně.
Tento drobný trik, sice nebyl přijat úředníky úplně s nadšením, no, nicméně po drobné a přátelské :-) výměně názorů, byla kompenzace mezd proplacena.
-
Dobrý den,
děkuji za odpověď.
Ohledně podpisu na pracovní smlouvě jsme to tehdy vyřešily tak, že moje Smlouva o vedení účetnictví a mezd obsahuje ustanovení:
"podepisování firemních dokladů předem dohodnutých s jednatelem firmy – přihlášky
a odhlášky zaměstnanců na SP a ZP, ELDP, PS a DPP či DPČ zaměstnanců, registrace
k daním na FÚ, podklady pro Kooperativu a podklady pro případná jednání s ÚP,
případně pro další úřady, které by s firmou jednaly, "
Úřad práce pak vyplácel Antivirus bez problémů.
Ale to nám asi stejně nyní nepomůže - FÚ chce vrátit kompenzační bonus a zatím jsme nenašly, jestli to tak musí být nebo je ještě někde možnost, jak to vyřešit ke spokojenosti jednatele a zároveň zaměstnance s.r.o.
Tehdy v tom byl dost chaos, kterého nyní úřady využívají.
S pozdravem Filipová
-
Dobrý den,
ano máte pravdu, čím méně mají peněz je aktuálně na kompenzace postiženým sektorům podnikání, o to více " se šťourají " v minulosti, snažíce se najít cokoli, co vyvolá požadavek na vratku.
A ještě se úředníci šťourat budou, tam je bohužel nebezpečí, ve lhůtách promlčení, v KB se mohou šťourat ještě 3 roky historicky zpětně, u ostatních dotací COVID a Antiviru dokonce 10 let zpětně.
A oni se snaží vždycky něco vyšťourat, bohužel, takže těm kompenzovaným podnikatelům, se stále značně omezeným podnikáním, leckdy zasazují poslední ránu.
-
Jitka Zieba už máte prosím zpětnou odpověď?
-
Dobrý den,
tak už je to tady ( Berňáky odmítají vyplácet kompenzační bonus, používají při tom nezákonné postupy )
https://www.podnikatel.cz/clanky/bernaky-odmitaji-vyplacet-kompenzacni-bonus-pouzivaji-pri-tom-nezakonne-postupy/
-
Dobrý den,
děkuji za info. Je pravda, že informace přišla s.r.o. mailem a ne do datové schránky a když jsme chtěly podrobněji vysvětlit, co poslali, tak paní z FÚ volala, že prý to bude rychlejší, než odepisovat.
Prostudujeme to a uvidíme. Třeba najdeme dost odvahy požádat si o KB. Tahle informace se týká ale vyplácení nového KB a my řešíme konec roku 2020 a začátek 2021.
Hezký den Filipová
-
Ludmila Filipová Jak jste dopadli ve věci souběhu k.bonusu a Antiviru? Mně to přišlo taky a jsem z toho na prášky.Chtějí vrátit velkou částku na kterou nemám.S pozdravem Martina Malinová
-
Ludmila Filipová Jak jste dopadli ve věci souběhu k.bonusu a Antiviru? Mně to přišlo taky a jsem z toho na prášky.Chtějí vrátit velkou částku na kterou nemám.S pozdravem Martina Malinová
-
Dobry den,
mne to prislo taky.
V tisku se tehdy psalo, že KB a Antivirus jsou slučitelné - cituji:
“Ministerstvo financí to zdůvodnilo tím, že v tomto případě čerpá kompenzační bonus společník malého s.r.o, tedy fyzická osoba, v případě Antiviru je čerpajícím subjektem právnická osoba (s.r.o). Jde tedy o dva různé subjekty a programy se tak nekryjí.”
toto byla moje odpověď FU, ale ještě nemám zpětnou vazbu.
Zmiňujete, že se domníváte, že došlo k nedovolenému souběhu kompenzačního bonusu a dotačního programu Antivirus.
Nicméně souběh těchto 2 programů byl výslovně povolen.
Dle Zákona č. 584/2020 Sb. který novelizuje zákon č. 461/2020 Sb. (který právě tento souběh umožnil)
V § 8 odst. 1 zákona č. 461/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti se zákazem nebo omezením podnikatelské činnosti v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2, písmeno c) zní:
„c) kompenzační bonus za kalendářní den, za který obdržel v České republice nebo v některém z členských států Evropské unie nebo Evropského hospodářského prostoru podporu související se zmírňováním následků výskytu koronaviru označovaného jako SARS CoV-2, s výjimkou
1. podpory, která slouží k úhradě nájemného,
!!!2. podpory poskytované zaměstnavatelům,!!!
3. podpory poskytované v podobě dotace v rámci dotačního programu Ministerstva průmyslu a obchodu „OŠETŘOVNÉ“ PRO OSVČ.“.
§ 8 odst. 1 písm. c) 2 se právě týká podpory Antivirus, která byla slučitelná s kompenzačním bonusem, jelikož kompenzovala moji činnost jako zaměstnance, kterou jsem nemohla dle nařízení vlády vykonávat. Moji činnost jednatele a společníka jsem vykonávala dál, na tuto činnost se program Antivirus nevztahoval. Antivirus byla podpora zaměstnavatelům za účelem, aby nemuseli propouštět, byla to podpora na udržení zaměstnanosti. Na pozici jednatele či společníka samozřejmě ani Antivirus čerpat nešel.
Vámi citovaný § 8 odst. 1 písm. d) o neslučitelnosti KB se týká programů na zmírnění hospodářských následku, to byly programy MPO jako např Covid Gastro, který běžel právě v tomto období o kterém hovoříme či pozdějšího programu Covid 2021, kdy měl zaměstnavatel možnost získat 500 Kč na každého zaměstnance za kalendářní den. Tyto programy byly s kompenzačním bonusem neslučitelné ale s programem Antivirus také slučitelné byly.
Když jsem obdržela kompenzační bonus jako jednatel, nemohla na mě firma žádat v programu Covid Gastro. Neobdržela - li bych kompenzační bonus, mohla na mě firma dostat jak Antivirus, tak kompenzaci 500 Kč za každý kalendářní den v rámci programu Covid Gastro. Neslučitelnost KB podle § 8 odst. 1 písm. d) je právě míněno s programem Covid Gastro, který byl sice vyplácen na zaměstnance, ale sloužil k úhradě fixních nákladů jako elektřina, plyn, pojištění, leasingy atd.
Subjektu kompenzačního bonusu dle § 8 odst. 1 písm. d) zákona o kompenzačním bonusu II nevzniká nárok na kompenzační bonus podle § 3 za kalendářní den, za který společnost s ručením omezeným, které je společníkem, obdržela
1. V České republice nebo v některém z členských států Evropské unie nebo Evropského hospodářského prostoru podporu obdobnou kompenzačnímu bonusu, - souběh kompenzačního bonusu a Antiviru je vysloveně povolen v paragrafu c)
2. z důvodu zaměstnání tohoto společníka podporu poskytovanou zaměstnavatelům v souvislosti se zmírněním některých hospodářských následků vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 způsobeného koronavirem označovaným jako SARS Co-2.
(programy na zmirnění hospodářských následků byly programy MPO - např Covid Gastro v tomto období)
Stejně tak jako v následujících obdobích byla možná kombinace programů buď
Antivirus a kompenzační bonus
Antivirus a Covid 2021
Antivirus a Nepokryté náklady
Naše firma se pak v následujících obdobích rozhodla pro kombinaci programu Antivirus a Covid Nepokryté náklady, proto jsem v následujících obdobích o kompenzační bonus již nežádala.
Program Antivirus byl poskytován na uplně jiné bázi než ostatní programy, tudíž byl s nimi slučitelný. V programu Antivirus šlo o kompenzaci za pracovní den, a to pouze takový, kdy zaměstnanec nemohl činnost v rámci uzavření provozovny vykonávat. Tudíž byl na překážkách. Programy jako Kompenzační bonus a s ním paragrafem § 8 odst. 1 písm. d) neslučitelné programy Covid Gastro a Covid 2021 byly poskytovány na základě prokázání určitého poklesu obratu a dávali kompenzaci 500 Kč na kalendářní den na zaměstnance bez ohledu na to, jestli tento zaměstnanec ten den pracoval či nikoliv. Tyto programy nekompenzovaly zaměstnance, ale fixní náklady.
Z výše uvedených důvodů se stále domnívám, že mi byl kompenzační bonus vyplacen oprávněně. Nebyl-li by mi tehdy vyplacen KB, dostala by firma na mě 500 Kč v programu Covid Gastro a uzavřené provozovny paralelně s Antivirem, tedy efekt pro státní rozpočet by byl stejný.
Tak uvidíme.
-
Berňák musí kompenzační bonus vyplatit, i když prověřuje nárok na něj, řekl soud :
Berňáky postupují u žádostí o kompenzační bonus chybným způsobem hned v několika ohledech. Třeba odmítají bonus vyplatit, dokud prý neprověří oprávněnost nároku.
Tento postup úřadů už však před více než půl rokem odmítl jako nezákonný správní soud. Podle soudu totiž finanční úřad musí kompenzační bonus ze zákona bez odkladu vyplatit, přestože nárok na něj třeba teprve prověřuje.
Odpovědnost je na žadateli, připomněl soud TEDY :
Správný postup FÚ u KB tedy je
1) Je li žádost o KB bez formálních vad ( chybně vyplněna ) FÚ vyplatí KB ( i pokud má k nároku u daného podnikatele pochybnosti )
2) Následně oficiálně doručí výzvu k odstranění pochybností ( dle daňového řádu ) do DS poplatníka
3) Nebudou li odstraněny pochybnosti, zahájí kontrolu ( nastane dokazovací fáze, poplatník nese své důkazní břemeno ), pokud poplatník naopak pochybnosti správce daně odstraní, není důvod zahajovat kontrolu a má se zato, že KB byl vyplacen oprávněně.
4) Je li přesto kontrola zahájena, následně FÚ doručí na poplatníka výsledek kontrolního zjištění ( zde je možné dále doplnit spis, vyjádřit souhlas či nesouhlas )
5) Nakonec vydá FÚ zprávu o daňové kontrole ( zde již není možné do výsledku zasahovat ) , pokud bude zjištěno že byl KB vyplacen neoprávněně, bude součástí zprávy požadavek na vratku KB poplatníkem a další souvislosti s daňovým řádem ( doměrky ) . Posledním možným opravným prostředkem, je odvolání se na OFŘ ( Odvolací finanční ředitelství ) ale tuším, že bez možnosti odkladu rozhodnutí. Nebude li poplatník úspěšný před OFŘ ( a to nebude :-) ) zbývá soud.
• KB je technicky vratkou daně z příjmu, tedy kontrolu ze strany FÚ je možné zahájit do prekluze tedy 3 roky zpětně.
Pokud žádost nemá formální vady, bonus je automaticky vyměřen .
Soud připustil, že splnění určitých hmotněprávních podmínek nároku na bonus může být bez součinnosti s žadatelem nemožné. Jak ale doplnil soud, kvůli rychlosti a co nejméně formálně komplikované výplatě bonusu zákonodárce zvolil řešení, že žadatel v žádosti pouze uvede, kam má být bonus vyplacen, označí odškodňovanou činnost a počet odškodňovaných dní a ve vztahu k ostatním zákonným podmínkám vzniku nároku na bonus dodá čestně prohlásí, že je splnil. Uvedením těchto třech náležitostí žádosti žadatel splní všechny požadavky kladené na obsah žádosti o kompenzační bonus. Soud shrnuje, že žádost žadatele o kompenzační bonus je bezvadná, pokud obsahuje všechny náležitosti stanovené v ust. § 12 odst. 1 zákona o kompenzačním bonusu, podotkl soud.
Pokud všechny tři výše zmíněné podmínky podnikatel splní, jde o žádost bezvadnou, dnem jejího podání je bonus vyměřen a musí být bez zbytečného odkladu vyplacen. Neobsahuje-li žádost všechny náležitosti stanovené v ust. § 12 odst. 1 zákona o kompenzačním bonusu, postupuje při odstranění vad správce daně podle ust. § 74 daňového řádu. Buď budou vady odstraněny, bonus vyměřen a bez zbytečného odkladu vyplacen, nebo odstraněny nebudou a pak se stane žádost neúčinnou, upřesnil soud.
Podle soudu tak to, zda byly splněny podmínky pro vznik nároku na kompenzační bonus (v případě bezvadné žádosti), správce daně zkoumá až poté, kdy byl bonus vyměřen. Nejprve musí být bonus vyměřen (bylo-li o něj řádně požádáno) a teprve pak může být prověřováno, zda pro jeho vznik byly splněny podmínky. Jen takový postup odpovídá zákonu a vzhledem k cíli odškodnění úbytku příjmů v důsledku zákazu činnosti, jež žadatele živí, nejde ani o postup nelogický, uvedl soud.
I když berňák nárok prověřuje, musí bonus vyplatit
Soud dále upozornil, že to, že finanční správa musí bonus vyplatit, nijak nemění oprávnění správce daně po vyměření bonusu zkoumat, zda byly splněny podmínky pro vznik nároku na bonus. Výsledkem tohoto postupu může ostatně být doměrek daně v souladu se zákonem o kompenzačním bonusu.
Zároveň ale platí, že skutečnost, že správce daně prověřuje, zda byly či nebyly splněny podmínky pro vznik nároku na kompenzační bonus, nemá na povinnost vyplatit vyměřený bonus žádný vliv. Jen takový výklad zákona podle soudu odpovídá zákonu o kompenzačním bonusu, a to i vzhledem k cíli promptního odškodnění ztráty příjmů v důsledku zákazu činnosti, jež žadatele o bonus živí. Zákon o kompenzačním bonusu je koncipován tak, že prioritou je poskytnutí rychlé, tudíž účinné, pomoci, uzavřel soud.
-
Generální finanční ředitelství přichází o svoji ředitelku. Tatjana Richterová požádala o své odvolání, jen pár dnů po kauze kompenzačních bonusů.
Jaký je oficiální důvod rezignace Richterové, známo není. Ve funkci skončí 28. března. Na její místo vypíše MFČR výběrové řízení.
Tak tedy pá, pá.
Na uvolněné místo vypíšeme řádné výběrové řízení na nového generálního ředitele, od kterého očekávám, že dá Finanční správě ČR nový impulz a posune ji směrem k více proklientskému přístupu tak, jak jsem o něm mluvil v opozici i při svém nástupu na ministerstvo financí, uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura.
Tak jo, budeme ten nový impuls a proklientský :-) přístup berňáku sledovat.
-
Bohumil Vincura
Jsme 2 spolecnice a obe dve jsme napsali to stejne na FU. Kazda mame jiny FU.
Prazsky FU se jiz neozval a jelikoz uplynulo jiz 90 dni, co ma bezne statni sprava na odpoved, tak trochu predpokladame, ze vysvetleni vzal a vec dale neresi.
FU Plzenskeho kraje vec proveruje.
Nase hlavni argumenty jsou
- novela § 8 odst. 1 , písm. c), provedená zákonem č. 584/2020 Sb. jasne hovori o tom, ze KB je neslucitelny s ostatnimi podporami s vyjimkou Antiviru, Covid najemne a osetrovne OSVC (jedna se o obdobi KB II)
- Antivirus A+ byl vyplacen pouze za pracovni dny, ve kterych byl zamestnanec na prekazkach, KB byl za kalendarni den.
K soubehu podpor doslo tedy pouze v pracovni dny a to jen v ty pracovni dny, kdy byl zamestnanec na prekazkach, ne v celem obdobi a navic ten soubeh byl vyslovne povolen
- Postoj Uradu prace
Financni urad pozaduje, aby si poplatnik vybral, zda vrati KB nebo Antivirus. Nicmene Urad Prace se k tomu stavi takto:
'Vraceni prispevku na zamestnance neni dle nazoru Uradu prace CR pravne mozne za pouziti Clanku II, bod 3 ve spojitosti s Clankem VI. bod 1 Dohody, jelikoz program Antivirus byl zameren na podporu zamestnavatelu a to na nahradu mezd, oproti tomu kompenzacni bonus byl v danem pripade zameren na podporu spolecniku, a to at jiz meli nebo nemeli mzdu ci odmenu z titulu fuknce.
Urad prace CR zde bohuzel nema pravni nastroj, jehoz prostrednictvim by slo prispevek z cileneho programu Antivirus vratit bez dalsiho.'
Z tohoto vyjadreni je jasne patrne, ze Urad Prace zadny problem se soubehem nema, zadny soubeh nevylucoval, nic vracet nechce, ani to mozne neni.
Zastava stejny nazor, ze Antivirus byl zameren na nahradu mezd a KB byl zameren na podporu spolecniku, at jiz meli nebo nemeli mzdu z titulu funkce.
-
Jeste argumentujeme tim, ze nedostali-li bychom KB mohli jsme mit Covid Gastro ve stejne vysi 500kc/osoba/den. Covid Gastro a KB byly vzajemne neslucitelne podpory.
Antivirus + Covid Gastro bylo mozne ziskat na 1 rodne cislo a dle naseho chapani zakona Antivirus a KB v tomto obdobi take.
Takze zadny negativni efekt pro statni rozpocet nevznika.