Otázka v diskusi:
Odpis závazku
Jarmila Lemonová,
11.11.2010
Dobrý den,potřebovala bych poradit,jak odepsat vydané dobropisy z roku 2007, ke kterým jsme nedostali potvrzení o převzetí a nejsou námi zaplaceny.Děkuji za radu
2 odpovědi:
-
Závazky z účetnictví odepíšete na účt.sk. 64, dále vedete v podrozvahové evidenci.
-
Vystavený dobropis představuje závazek účetní jednotky. Předpisy upravující účetnictví neupravují odpis právně nezaniklého závazku. Právně zaniklé závazky se vyúčtují na příslušný účet ostatních výnosů podle ČÚS č. 019 Náklady a výnosy bod 4.1.3. Z toho lze dovodit, že z rozhodnutí účetní jednotky lze právně nezaniklé závazky vyúčtovat do ostatních výnosů.
Příklad:
Text MD DAL Kč
Faktura 311 602 100
311 343 20
Úhrada
faktury 221 311 120
Dobropis 311 602 -10
311 343 -2
Zrušení
dobropisu 311 648 12
Oprava základu daně a výše daně z přidané hodnoty je samostatným zdanitelným plněním, které se považuje za uskutečněné v případě snížení výše daně ve zdaňovacím období, ve kterém byl daňový dobropis doručen plátci, pro kterého se uskutečnilo zdanitelné plnění. Zákon výslovně nestanoví důkazní prostředky. Doručení plátci lze prokázat i jinými způsoby než potvrzením o převzetí. Problém by vznikl pouze tehdy, pokud by příjemce dobropisu měl v účetnictví uplatněn odpočet z faktury a neměl by v účetnictví dobropis.