Otázka v diskusi:
Bezplatné studium na VŠ
Emílie Lazokova ,
30.7.2026
Dobrý den,
chci se prosím zeptat. Mám úspěšně dokončené bakalářské studium na ČVUT (4 roky studia = 3 + o 1 rok jsem musela prodloužit).
Během studia 1. ročníku, v roce 2020, jsem také souběžně byla studentkou ČZU ( pouze 1 semestr), ze které jsem byla vyloučena za nesplnění studijních povinností.
Nyní jsem úspěšně dokončila navazující magisterské studium na ČVUT (2 roky studia).
Je mi do 26 let.
Teď se chci přihlásit na další bakalářské studium. Mám ještě nárok na bezplatné studium? Nebo mi zbývá jen 1 rok studia magisterského studia?
Ještě mě napadá jestli za covida se to třeba nepočítalo jinak..
Děkuji předem za rady a odpovědi
1 odpověd:
-
Dobrý den,
tady bohužel nerozumím na co se ptáte. Nevím co myslíte bezplatným studiem na VŠ, obecně na většině nestátních VŠ se platí školné za každý semestr.
Pokud myslíte pojistné a daňové úlevy, pak,
Stát za vás hradí zdravotní pojištění, a to až do věku 26 let, protože studenti jsou bráni jako a nezaopatřené dítě. Zdravotní pojištění následně musíte odvádět od doby, kdy status studenta ztratíte. Tady si to hlídejte, jakmile ztratíte status studenta i přerušením studia a nenahlásíte li se na ÚP, nebo ihned do práce, stanete se samoplátcem ( v režimu OBZP ) a ZP je povinné platit vždy, SP pokud jste OBZP platíte pouze dobrovolně.
Samozřejmě v zaměstnání nebo podnikání jako OSVČ již platíte jak ZP tak SP, v zaměstnání vám strhnou ze mzdy a odvede to za vás zaměstnavatel, OSVČ si odvodovou povinnost řeší sám.
Do roku 2023 bylo možné uplatnit tzv. slevu na studenta ( uplatnil si přímo student, pokud měl zdanitelný příjem ) na dani z příjmů ročně ve výši 4020 Kč, a to až do dovršení 26. roku (u doktorského prezenčního studia až do 28 let).
Sleva na studenta byla od roku 2024 zrušena ( obdobně školkovné ) . Nicméně současná vláda avizuje že jí vrátí, ale zatím je to v rovině úvah.
Sociální dávky a status studenta :