Dopis řediteli České správy sociálního zabezpečení

15. 2. 2022

Vážený pane řediteli,

děkujeme Vám za informaci i nabídku prezentace nové on-line služby „Informace o zaplacených zálohách na pojistné na důchodové pojištění OSVČ“, tzv. inventury pohledávek.

Svaz účetních České republiky dlouhodobě podporuje digitalizaci procesů mezi občany a podnikateli, resp. firmami a státní správou i moderní formy zpracování dat. Domníváme se, že Vaše nové řešení je pro OSVČ, které jsou již zvyklé komunikovat s úřady prostřednictvím elektronických formátů dostatečně interaktivní a uživatelsky přátelské. Určitě budeme tuto informaci, stejně jako další užitečné informace, které směřujete k zaměstnavatelům a osobám samostatně výdělečným, komunikovat prostřednictvím našich pravidelných zpravodajů a sociálních sítí.

Nicméně bychom Vás rádi touto cestou upozornili, že je zde stále celá řada podnikatelů, zejména osob blížících se důchodovému věku z řad dělnických či kreativních profesí, které stále elektronické formy komunikace běžně nevyužívají. Právě tuto skupinu vnímá účetní profese jako problematickou pro administraci Přehledu příjmů a výdajů. Zúřadováním plných mocí vzroste administrativní zátěž, jak na straně účetních, tak na straně podnikatelů. Jako řešení se jeví uvést do Přehledu úhrn záloh zjištění z podkladových evidencí, ta však nemusí být od podnikatelů zcela přesná, ať už z důvodů, že nejde o daňově uznatelný výdaj, či např. podnikatele, který uplatňuje výdaje paušálem nebo jen umístěním platby na jiné období či zákonné penále. Opravy pak přinesou vícepráce, jak na straně správy sociálního zabezpečení, tak samotných podnikatelů, jimž mělo toto řešení povinnosti naopak usnadnit.

Dovoluji si Vás proto požádat o zaslání dokumentů podnikatelům OSVČ, kteří nemají aktivovánu datovou schránku klasickou poštou, či alespoň např. mailem, pokud o tuto formu zaslání podnikatelé požádají. Postup, který Česká správa sociálního zabezpečení zvolila, předběhl i plánované zavádění povinných datových schránek pro osoby samostatně výdělečné činné a ty se tak na nový postup nemohly včas připravit.

Děkuji Vám za zvážení tohoto návrhu. Velmi rádi Vám pomůžeme najít řešení, jak podnikatelům usnadnit přechodné období v zavádění povinných forem elektronické digitalizace.

S úctou,

Mgr. Ing. Magdalena Králová, prezidentka Svazu účetních ČR

 

Dopis zde